گزارش تکمیلی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، در ارتباط با مرگ اسرا پناهی، دانش‌آموز اردبیلی

تاریخ صدور بیانیه: ۲۵ مهر ۱۴۰۱

همانطور که پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در یک بیانیه به تاریخ ۲۲ مهر ماه، تحت عنوان «حمله لباس شخصی‌ها به مدرسه شاهد در اردبیل؛ بی‌خبری از وضعیت دانش آموزان بازداشت شده» اعلام کرد، در روز ۲۱ مهرماه نیروهای لباس شخصی به دبیرستان شاهد اردبیل حمله می‌کنند. در این حمله تعدادی دانش‌آموز بازداشت و خبر مرگ یک دانش‌آموز به نام اسرا پناهی نیز منتشر می‌شود.

شورای هماهنگی در بیانیه‌ی اصلی، خبر مرگ این دانش‌آموز را نیز منتشر کرد. اما پس از شنیدن گزارش‌های مختلف از منابع گوناگون، این شورا ترجیح داد که خبر مرگ را از بیانیه حذف بکند و از طریق منابع نزدیک و قابل اعتماد (همکاران ما در شهر اردبیل) این خبر را مجدداً راستی آزمایی نماید. پس از تحقیق، برای شورا مسجل شد که دانش آموز مذکور در تاریخ ذکر شده جانباخته است. هم‌چنین یک دانش آموز دیگر در همین مدرسه، از همان روز در کما به سر می‌برد.

اختلال در شبکه‌ی اینترنت و پلتتفرم‌هایی که مردم به آن‌ها اعتماد دارند، باعث شده است تا پیگیری دقیق خبر مرگ اسرا پناهی، همانند گزارش‌های متعدد دیگری که به دست این شورا _ مبنی بر تعرض نیروهای امنیتی به مدارس، و از جمله‌ مدرسه‌ای در بوکان _ رسیده است، با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شود.

پس از انتشار این خبر، رسانه‌های متعددی آن را پوشش دادند. در ادامه در یک برنامه‌ی ویدیویی از «شبکه اطلاع‌رسانی دانا»، مردی که خود را عموی اسرا معرفی می‌کرد، ادعا نمود که اسرا ناراحتی مادرزادی قلبی داشته و در شب حادثه، در منزل پدری، حالش بد می‌شود و متعاقب آن، در بیمارستان فوت می‌کند.

این در حالی است که بر اساس عکس‌ها و تصویرهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، اسرا پناهی سه سال پیش در مسابقات شنای استانی مقام سوم را کسب کرده بود. احتمال اینکه کسی با بیماری قلبی بتواند در ورزش سنگین و نفس‌گیری مانند شنا، مقام استانی کسب کند، آن ادعا را منتفی می‌نماید. هم‌چنین اینکه در یک روز در یک مدرسه مشخص یک دانش‌آموز فوت کند و دانش‌آموز دیگری نیز به کما برود و همه‌ی این‌ها عادی و طبیعی و بی‌ربط به حمله‌ی نیروهای امنیتی به مدرسه باشد را کاملاً زیر سوال می‌برد.

در حالیکه هنوز دستگاه قضایی، پزشکی قانونی و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط هنوز هیچ توضیح قانع کننده‌ای به مردم در رابطه با علت مرگ ژینا (مهسا) امینی ارائه نکرده‌اند و پس از گذشت بیش از یک ماه هنوز هیچ توضیح مستدل و قابل اعتمادی در این رابطه اعلام نکرده‌اند، مردم حق دارند که به گزارش «شبکه اطلاع‌رسانی دانا» نیز اعتماد نکنند.

موارد متعددی از این دست و عدم پاسخگویی دستگاه و نهادهای مسئول باعث شده است که شفاف سازی در رابطه با این وقایع تراژیک بسیار مشکل شود. در بستر چنین شرایطی مردم ترجیح می‌دهند که به گزارش‌های محلی و مطلعین نزدیک به واقعه اعتماد بکنند. تجارب متعددی که در سال‌های گذشته روی داده است قویاً ثابت می‌کند که قضاوت مردم همیشه درست بوده است، فارغ از اینکه دستگاه‌های مختلف دولتی چه سناریوهایی برای پوشاندن حقیقت و ارائه‌ی روایت‌های کذب تدارک ببینند.

در حال حاضر دانش آموزان این مدرسه ضربه‌ی روحی سنگینی خورده‌اند. والدین آن‌ها در اداره‌ی آموزش و پرورش اردبیل تجمع کردند و نارضایتی و خشم خود را علیه سوءاستفاده از دانش‌آموزان در برنامه‌های غیر آموزشی و بی‌ربط به مدرسه اعلام کرده‌اند. این تجمع پس از آنکه مدیر اداره‌ی آموزش و پرورش اردبیل از حرکت مدیر مدرسه و فرستادن اجباری دانش آموزان به برنامه‌های غیر درسی دفاع کرد، به تشنج کشیده شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، مراتب تسلیت قلبی خود را به خانواده‌ی دانش‌آموز جانباخته، دانش‌آموزان و همکاران مدرسه‌ی شاهد اردبیل و همه‌ی مردم شریف این شهر اعلام می‌کند و قاطعانه از حاکمیت و نیروهای نظامی و امنیتی می‌خواهد که از تعرض و دست درازی به مدرسه و فضاهای آموزشی دست بردارند و حرمت این اماکن را حفظ کنند. فضای مدرسه باید امن باشد و از مدارس نباید بجز برای آموزش، استفاده‌ی دیگر شود. در حالیکه گزارش‌های مختلف حاکی از این است که برخی از مدارس به مکانی برای استقرار نیروها و خودروهای نظامی تبدیل شده‌است. نیز این شورا از حاکمیت می‌خواهد که به کشتار مردم بی‌گناه و معترضین بی‌دفاع پایان دهد.
 
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنکیان ایران
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱

منبع

دریافت تصویر بیانیه