بیانیه کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس – کردستان به مناسبت مرگ غم انگیز مهسا امینی

تاریخ صدور: ۳۱ شهریور ۱۴۰۱

به نام خدا

هموطنان ،همشهریان فهیم و دانا، کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس بدینوسیله به آگاهی می رساند ، نیمه شبِِ سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ همزمان با اعتراضات سراسری و التهابات فراگیر کشور در مرگ پر مسئله و مصیبت بار ایراندخت “مهسا امینی”، به ادعای واهی هدایت و اغوای ارشاد! عواملی از نیروهای انتظامی،امنیتی در هیبتی هولناک با یورش به منازل دو تن از معلمان هنرمند بیجار، خانم لیلا عباسی، عضو ارشد هیئت مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار ، و آقای جعفر ولدخان دیگر عضو کانو ن صنفی معلمان،آنها را در برابر دیدگان وهمناک فرزندان بازداشت نموده و با خود برده اند.
بی ارائه ی حکم قضایی و بی اجازه ی پوششی مناسب!
کانون صنفی فرهنگیان بیجارِ کردستان”ژینا”را فرزند دلبند خود می داند.و ضمن ابراز همدردی با داغدیدگان، صحنه ی دلخراش آن مادر آویخته به اتومبیل مرگ، به التماس رهایی دختر بیمارش، و دیگر جان باختگان این بساطِ جان ستان را یادآوری می نماید.و با تأکید بر حفظ حق قانونیِ اعتراضات مدنی و مسالمت آمیزِ مردم به چگونگی و چرایی مرگ مهسا، و به رسمیت شناختن وجه قانونی اعتراضات، به جهت کاهش آلام جامعه به ویژه هموطنانِ رنجیده خاطرکُرد، خواهان معرفی ،محاکمه ی علنی و مجازات آمرین و عاملین این فجایع و برچیدن ساز و کار بی اعتبار این ارشاد اجباری است!
همکار ارجمند آقای جعفر ولدخان همیشه تداعی گر تئاتر دانش آموزی بیجار بوده است.کسی که خاک خورده ی سِن و سکوی هنر نمایش است. از کارگردانی و نمایشنامه نویسی تا موفقیت های چشمگیر در جشنواره های استانی و کشوری! ایشان همچنین مشاوری مجرب و دلسوز در هدایت تحصیلی بسیاری از دانش آموزان راه یافته به دانشگاه بوده اند. بدین لحاظ چنین بی مهری هایی به این معلم برجسته ی بازنشسته روا نبوده و نیست!
همچنین کانون صنفی فرهنگیان بیجار اطلاع و اطمینان واثق دارد که خانم لیلا عباسی، قانونمند و بنا به تشخیص و استنباط فردی حرکت نموده و در غروب و شب تجمعات شهر حتی از خانه ی خود خارج نشده است.
بدین لحاظ دستگیری و بازداشت غیر مدنی این همکار فرزانه را امری نکوهیده و محکوم می داند. وخواهان آزادی هرچه سریع تر ایشان و دیگر بازداشت شدگان می باشد!
سرکار خانم لیلا عباسی به مدد ذوق لطیف و ذهن خلاق و خدادادی اش، و به داوری مراکز معتبر فرهنگی،هنری کشور و آثار درخشانی که حامل معارف ملی و مذهبی و مضامین عرفانی می باشد، از مفاخر کشور است.
ما بازداشت این بانوی قرآن پژوه و تراز اول عرصه ی هنر خوشنویسی کشور و این برگزیده ی نمایشگاه ها و جشنواره های جهان اسلام که ستایش مجامع معتبر و ممتاز را برانگیخته است، سازگار با فرهنگ و مدنیت ستوده ی این ملت ارزیابی نمی کنیم.
لذا با توجه به حوادث تلخ و سوابق نگران کننده ای که همیشه از این رهگذر وجود داشته است، بیم آن می رود که ابر غفلت حایلی بر خورشید حقیقت آید و دیده ی عبرت را بفریباید. خدا نیاورد روزی را که اساس و ارکان تمدن و هنر و فرهنگ درخشان این سرزمین بدینسان بفرساید!
کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس با توجه به فصل بازگشایی مدارس ،ضمن درخواست آزادی این همکاران برجسته و برخاسته از خطه ی هنرپرور گروس، خواهان آزادی بی قید و شرط دیگر بازداشت شدگان از جمله سرکار خانم قلیج خانی و همچنین جناب آقای محمدرضا نصرتی و همسر گرانقدرشان سرکارخانم کاوند، از شهروندان خوش نام بیجار می باشد. و بر این باور است که فرهنگ والای مردمان بیجار هماره بر مدار مدنیت و مسالمت و مدارا بوده است.
.
کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس – کردستان
۳۱ شهریور ۱۴۰۱

منبع