بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، در تقبیح سخنان ضدفرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره انتقال دانش‌آموزان معترض بازداشت شده به مراکز اصلاح و تربیت و همچنین اظهار بی‌اطلاعی از تعداد بازداشتی‌های دانش‌آموز

تاریخ صدور بیانیه: ۲۰ مهر ۱۴۰۱

به نام خداوند جان و خرد

اگر مرگ را یکی از پرتکرارترین واژگان این روزها بدانیم، بی‌تردید مرگ اخلاق ملموس‌ترین واقعیت جاری در فضای این روزهای جامعه، رفتار آمران و عاملان و حامیان سرکوب و البته تاسف‌بارترین آن‌هاست.
اخبار کشته شدن دانش‌آموزان، دستگیری آن‌ها، ورود نیروهای انتظامی و امنیتی به مدارس و… را با ناباوری می‌شنیدیم و تمایلی به باورشان نداشتیم؛ اما تایید این اخبار، توجیه و عادی جلوه دادن آن توسط بالاترین مسئول(؟!) وزارت‌خانه نقطه پایانی شد برای ته‌مانده امیدی که در دل داشتیم. اکنون از وزیر و دستگاه وزارتی‌‌اش می‌پرسیم:
اینگونه قصد رساندن دانش‌آموزان به «حیات طیبه» را دارید؟
اینگونه قرار است کودکان و نوجوانان دانش‌آموز را به افرادی « حقیقت جو»، «شجاع»، «عدالت‌خواه» و… تبدیل کنید؟
در روزهایی که بسیاری از دانش‌آموزان و بخش مهمی از جامعه دلزدگی و گاه نفرت خود را از القائات ایدئولوژیک به شدیدترین درجه ابراز می‌کنند، شما به‌جای گوش سپردن به اعتراض‌شان، با لجاجت و البته فهم نادرست از واقعیات، ماموران خود را تحت عنوان پدافند غیرعامل به مدارس می‌فرستید تا باز هم با روایت های یک‌طرفه و توجیهات تکراری کاری را که طی سال‌ها نتوانستید انجام دهید، در این روزهای اوج‌گیری طغیان انجام دهند؟
به جای دفاع از حریم مدرسه و دانش‌آموزان، ورود غیرقانونی نیروهای امنیتی به مدارس یا حتی دستگیری دانش‌آموزان در خیابان را توجیه می‌کنید؟
دانش‌آموزی که نتوانستید در مدارس به شیوه دلخواه خود اجتماعی‌اش کنید، اکنون در بازداشتگاه‌های اصلاح و تربیت قرار است، تبشیر و تنذیر و تمشیت شود؟
چه دفاعی کرده‌اید از مدیر باشرفی که حاضر نشد تصاویر دوربین‌های مدرسه را در اختیار ماموران امنیتی قرار دهد و در حضور دانش‌آموزان بازداشت شد؟
چه اقدامی برای ارتباط و دلجویی از خانواده‌های داغدار دانش‌آموزان کشته‌شده انجام دادید؟ یا برای آزادی بازداشت شدگان و دلجویی از آنان؟
کانون صنفی معلمان ایران، ضمن محکومیت شدید اینگونه رفتارهای نابخردانه که به پادگانی شدن فضاهای آموزشی و سلب ماهیت علمی و فرهنگیِ کلاس های درس منجر خواهد شد، به همه ی دست اندرکاران به ویژه وزیر بی‌صلاحیت آموزش و پرورش هشدار می دهد که فورا و بدون فوت وقت، نسبت به آزادی دانش آموزان معترض زندانی و دلجویی از آن‌ها، همچنین آزادی همکار یا همکارانی که به دلیل حمایت از اعتراضات قانونی دانش آموزان یا مقاومت در برابر نیروهای انتظامی و امنیتی که قصد دخالت در امور مدارس را داشته‌اند، در بازداشت به سر می‌برند یا مورد بازخواست قرار گرفته‌اند، اقدام نمایند.
بدیهی ست که در صورت ادامه‌ی این روند مغایر با قانون و عرف، معلمان، خانواده‌ها و تشکل های صنفی، وظیفه‌ی خود می دانند که از ساحت مقدس مدرسه، به هر نحوی که شایسته می دانند دفاع نمایند.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)
١٤٠١/٠٧/٢٠

منبع

دریافت تصویر بیانیه