بیانیه تشکل‌های صنفی معلمان در مورد تجمعات اعتراضی ۲۶ خرداد

تشکل صادر کننده: کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس

تاریخ صدور: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱

بیانیه ی کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس

پنجشنبه ۲۶خرداد است و نقطه ی عطفی در تاریخ اعتراضات حق طلبانه ی معلمان بیجار گروس، بلوار زیبای بهاری شهر دیرپای بیجار متفاوت از همیشه دُژم و روی در هم کشیده است. قُرُِق و گسیل گارد ضد شورش با آن هیبت هول انگیزِِ کلاه خوُد و باتوُم و سپر و سلاح هر رهگذری در این شهر آرام و این پیاده راهِ دل انگیز و عام را به تعجب و پرسش وا داشته و به رعب و وحشت انداخته است،نیروهای نظامی و انتظامی و لباس شخصی،گستره ی مسیر و فرعی های مشرف به آموزش و پرورش ،محل تجمع فرهنگیان را پوشش داده اند!
معلمان دادخواه و به جان آمده از ناعدالتی و خُلف وعده ها و بی قانونی های سالیانِ سال هم پیرو ابلاغیه ی شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان ایران علی رغم انذار ها و هشدارها و تهدیدات آشکار امنیتی چاره ای جز حضور نمی یابند و با صلابتی ستودنی می آیند!
اگرچه هیئت مدیره ی کانون حسب ملاحظات اخلاقی تلاش خود بر رعایت درخواست های امنیتی نموده اند.
اما با این وجود همکاران می آیند از زن و مرد و به هم می پیوندند.
می آیند با تمام مدنیت و متانت و مدارا، و در حصار منع و محدودیت نیروها به هم ملحق می شوند!
حضور چشمگیر و امید بخش زنان و بانوان همکار ،این اُسوه های جرأت و جسارت، این ضامنان و بارآوران نسل، نسل آزاده ی سرزمین، در دو عرصه ی حیاتی و دو وجه سراسر افتخار، هم در قامت رسای معلم ، هم مقام شامخ مادر!
ستوده باد نامشان! خجسته باد این آفرینش و آفرینندگی!
و اکنون در محاصره ی فرزندان و دانش آموزان عزیز دیروز خود،در قامت نیروی انتظامی،نیروی ناچار به امتثال امر مافوق، به دستور و وظیفه و محذورات قابل درک ! اما دردآور اینکه برای هیچ!
این تلاقی و تقابلِ تلخ و ناخواسته که در سایه تعامل و عقلانیت طرفین به گشایش خیر انجامید، قطعاً حاصل قفل درب ادارات تابعه بر روی معلمان و بستن باب گفتگو با مسئولان و مقاماتی چون یوسف نوری وزیر و ناظمی جلال مدیرکل آموزش و پرورش استان است، همان گماشتگانِ نا آشنا با الزامات مقام و مسئولیتی که احراز نموده اند!
کنار کشیدن مقاماتِ بلافصل از پاسخگویی به مطالبات و ناباور به خواسته های قانونی معلمان از یک طرف و سپردن بی ربط امر به قوه ی قهریه و نهادهای امنیتی و دستگیری و بازداشت عناصر زبده و فرهیخته ی معلمان دادخواه و ورود عواملی قلاش و بی نام و ننگ از صدا و سیما با آن سناریوهای نخ نما شده برای ما معلمان امری نگران کننده و صد البته محکوم به شکست است !
این روزها و ایام منتهی به تجمعات قانونی معلمان در روز پنجشنبه ۲۶خرداد، کثرت دستگیری و بازداشت ها در سراسر کشور به ویژه استان کردستان به حدی است که مجال نام بردن در این مقال نیست.
کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس ضمن محکومیت هر نوع اعمال قوه ی قهریه به تجمعات مدنی و قانونی معلمان،خواهان آزادی تمامی معلمان بازداشت شده می باشد.و بر این باور است که سپردن اعتراضات مطالبه محور و قانونی فرهنگیان حق طلب به حوزه های انتظامی و امنیتی پروژه ی سرکوب و امتناع از پاسخگویی مقامات و مدیریت کلان کشور است، و آن را محکوم می داند.

*-کانون صنفی فرهنگیان بیجار گروس
۲۷خرداد ۱۴۰۱

منبع

تصویر بیانیه

بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) پیرامون تجمع 26 خرداد ماه