بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) پیرامون تجمع 26 خرداد ماه

تشکل صادر کننده: انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)

تاریخ صدور: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱

به‌نام خداوند جان و خرد

«گیرم که در باورتان به خاک نشسته ام
و ساقه های جوانم از ضربه های تبرهاتان زخم‌دار است
با ریشه چه می کنید؟»

فرهنگیان بزرگوار، معلمان شاغل و بازنشسته منطقه سقز و زیویه در پی دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع اعتراضی 26 خرداد ماه حماسه‌ دیگری آفریدند و بار دیگر ثابت کردند صدای حق‌طلبی معلمان با سرکوب، تهدید، بازداشت، ارعاب و صدای بالگردهای نظامی خفه نمی‌شود.
چندین روز تهدید مداوم، بازداشت 20 تن از شریف‌ترین معلمان این شهر، که به جرات در زمره‌ی حرفه‌ای‌ترین و اخلاق‌مدار ترین معلمان ایران هستند، مانع برگزاری تجمع اعتراضی نشد. اصلی‌ترین دلیل این مهم، ساختار جنبش معلمان، نه تنها در سقز و کردستان، بلکه در سراسر کشور است. مطالبات جامعه فرهنگیان پس از دو دهه و اندی، نه تنها برآورده نشده، بلکه با رویکردی غیرعقلانی از جانب تصمیم‌گیران و مسئولان ذی‌ربط، تبدیل به بحرانی بزرگ شده است.
آیا شکایت بابت بحران معیشتی جرم است؟ آیا فریاد برآوردن بابت رنج‌های دانش‌آموزان و عدالت آموزشی جرم است؟ آیا اگر معلمان بگویند ناامنی فضای اجتماعی نتیجه سیستم ناکارآمد آموزش و پرورش است مرتکب جرم شده‌اند؟
عمیقا بر این باوریم که برخوردهایی از این دست که در هفته‌ی گذشته در کردستان، فارس، گیلان و لرستان و … با معلمان صورت گرفت، کمکی به حل بحران آموزش و پرورش نخواهد کرد. ای بسا اگر خیال خام خاموش کردن صدای حق‌خواهی معلمان هدف چنین رفتارهایی بوده باشد، نتیجه سال‌هاست که مشخص است.
انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) ضمن محکوم کردن بازداشت گسترده همکاران فرهنگی در اقصی نقاط کشور و شهرستان سقز، دستگاه قضایی و امنیتی کشور را به عقلانیت و تدبر بیشتر در شیوه‌ برخورد فرا می‌خواند. ما خواهان آزادی بی‌قید و شرط تمام فعالین صنفی به ویژه آقایان #زاهدمرادی، #خالدعبداللهی، #اسماعیلریحانی، #حسامخاکپور، #سلیمانعبدی، #حسنرحیمیان ، #احمدقادری، #طاهرحامدی #آمانجامینی و #محسنشکوهی هستیم.

از معلمان شریف و خانواده‌های همکاران دربندمان نهایت قدردانی و سپاسگزاری را داریم و اعلام می‌کنیم عواقب عدم آزادی هرچه سریع‌تر عزیزانمان، به عهده دستگاه قضایی و امنیتی است. اگرچه بر این باوریم و تاکید می‌کنیم عقلانیت، حفظ آرامش و تدبیری دقیق و اخلاقی که سعادت معلمان و سایر اقشار جامعه را در بر بگیرد، بهترین راهکار است.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)
29 خرداد 1401

منبع

تصویر بیانیه