بیانیه انجمن صنفی معلمان کرمانشاه درخصوص انتشار فیلمی در صدا و سيما وانتساب اتهامات ناروا به اعضای شورای هماهنگی

تشکل صادر کننده: انجمن صنفی معلمان کرمانشاه

تاریخ صدور: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

    به نام خداوند جان و خرد

⭕ همه مراجع قانونی کشور، وجاهت خود را ازقانون اساسی دریافت می کنند. پس ابتدایی ترین توقع از چنین شخصیت هایی، التزام عملی به همین میثاق نامه ملی است.

⭕ دراصل ۱۷۵ قانون اساسی، صدا و سیما ملزم به تامین « آزادی بیان و نشرافکار» شده است. در اصل ۳۷ این قانون آمده است : « اصل بر برائت است و هیچ کس از نظر قانون، مجرم شناخته نمی شود مگر آنکه جرم او دردادگاه صالحه، ثابت گردد. »

⭕ رسانه ظاهرا ملی که همواره چشم بر اعتراضات قانونی معلمان فروبسته و در راستای تخریب جایگاه آنها قدم برداشته است، در دهه سوم اردیبهشت ۱۴۰۱ با پخش مکرر فیلمی کوتاه، بدون آنکه هنوز محکمه ای برای رسیدگی تشکیل شده باشد، با ذکر نام ِ چهار نفر از کنشگران صنفیِ عضو شورای هماهنگی معلمان، تلاش نمود عنوان « مجرم و همسو با بیگانگانه» را بر رفتار آنها حک و فعل ایشان را امنیتی معرفی کند.

⭕ پرسش از رسانه ای که از سفره عامه مردم ارتزاق می کند، آن است که بر اساس کدام منطق یا قانون، این رسانه که همواره نام اختلاس گران را برای حفظ حرمت آنها به صورت اختصاری بیان می کند، به خود چنین مجوزی را می دهد که در جایگاه قاضی بنشیند، و قصاص قبل از جنایت کند و پیش از رسیدگی دادگاه، حکم مجرمیت صادر نماید؟ آیا این فرآیند، تداوم رویکرد معلم ستیزی این رسانه در تمام سالیان اخیر نیست؟ اعضای شورای نظارت بر این سازمان که متشکل از نمایندگان روسای قوای سه گانه هستند، اگر به قانون اساسی و قوانین جاری کشور ، التزام دارند، معدل میزان توجه رسانه ملی به مقوله آموزش و اعتراضات قانونی معلمان در دو دهه اخیر با میزان توجه همین رسانه به امور سایر کشورها را مقایسه کنند تا معلوم شود چه کسانی برای منافع این مرز و بوم، دل می سوزانند وچه کسانی در بزنگاه ها، از مصالح ملی، هیزمی فراهم می کنند تا با آتش آن، نان مصالح غیرملی را به تنور بزنند؟

⭕ و اما اینکه چهار معلم کنشگر صنفی ( #رسولبداقی، #اسکندرلطفی، #مسعودنیکخواه و #شعبانمحمدی) در دیداری با دو نفر غیرایرانی بتوانند امنیت ملی را به مخاطره بیندازند، هم جای تاسف دارد و هم تعجب.

تاسف از این منظر که چقدر شرایط کشور، ناامن است که انجام چنین کاری از چهار معلم، ممکن شود و تعجب از این بابت که معلمان مزبور جز اطلاعاتی در زمینه مشکلات معیشت و آموزش، به کدام اسناد یا اطلاعات محرمانه، سِری یا کاملا سِری دسترسی داشته اند که بتوانند در دیدار با خارجیان در میان بگذارند، و امنیت کشور را به مخاطره بیندازند؟ ضمنا اگر مُغرض بودن و توطئه گری این دو فرد خارجی، پیشاپیش برای نیروهای امنیتی مشخص بوده، چرا ویزای ورود آنها به ایران صادر شده است؟

⭕ انجمن صنفی معلمان کرمانشاه از مسئولان قضایی، مُصرانه می خواهد با فراهم آوردن مقدمات آزادی این همکاران شریف، بستر لازم و عادلانه را برای آنها فراهم آورند تا با بهره گیری از وکلای مورد وثوق خود بتوانند در مراجع ذی صلاح قضایی، درقبال اتهامات انتسابی که به نظر می رسد سناریویی برای تخریب اعتراضات بحق و قانونی معلمان است، از خود دفاع کنند.

انجمن صنفی معلمان کرمانشاه
اردیبهشت ۱۴۰۱

منبع

تصویر بیانیه