بیانیه انجمن صنفی معلمان فارس در پاسخ به اظهارات نامعقول وزیر آموزش و پرورش در ارتباط با نگهداری دانش آموزان معترض بازداشتی در کانون های اصلاح و تربیت

تاریخ صدور بیانیه: ۲۲ مهر ۱۴۰۱

به دنبال التهاب فضای سیاسی کشور و اعتراضات اخیر به دلیل مرگ مهسا امینی و کشیده شدن دامنه‌ی این اعتراضات به مدارس، نیروهای امنیتی با ورود به مدارس و بازداشت تعدادی از دانش آموزان به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت، خشونت بی سابقه ای را در برخورد با معترضین و دانش‌آموزان مرتکب گردیدند. 

اما نکته تاسف بارتر اظهارات غیر مسئولانه و غیر علمی وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با روزنامه شرق است. ایشان بدون اظهار تاسف از کشته شدن ۲۸ دانش آموز که ۹ نفر آنها در زاهدان فقط به جرم راه رفتن در خیابان جان خود را از دست داده اند، ضمن تایید بازداشت تعدادی از دانش آموزان از اعلام تعداد دقیق آنها خودداری کرده و به ذکر این نکته بسنده کرده است که دانش آموزان پس از اصلاح و تربیت آزاد می شوند.

این اظهارات غیر انسانی که خشم جامعه فرهنگیان کشور را برانگیخته است نشان می دهد وزیر آموزش و پرورش نه تنها هیچ کتابی در مورد روانشناسی کودک و نوجوان نخوانده و از درک پیش پا افتاده ترین نکات مربوط به تربیت نوجوانان عاجز است بلکه حتی تفاوت بین مدرسه و کانون اصلاح و تربیت را نیز نمی داند.

وزیر یک دستگاه فرهنگی مثل آموزش و پرورش نمی داند که حضور اعتراضی دانش آموزان در خیابان نشانه رشد آگاهی‌های اجتماعی و بلوغ سیاسی آنان است. 

وزیر آموزش و پرورش نمی داند که کانون اصلاح و تربیت محل نگهداری کودکان بزهکار است یعنی افرادی که بر اثر شرایط نادرست خانوادگی و اجتماعی مرتکب جرم هایی مانند قتل و دزدی و …. شده اند نه کودکانی که به دلیل بلوغ سیاسی علیه مسئولین بی کفایت مانند همین وزیر دست به اعتراض زده اند.

وزیر آموزش و پرورش نمی داند که تربیت یک فرایند زمان بر است و هیچ نسخه ی تربیتی به صورت فشرده برای یک هفته یا یک ماه حضور در کانون اصلاح و تربیت از سوی هیچ روانشناسی پیچیده نشده است.

وزیر آموزش و پرورش نمی داند که بازداشت یک کودک زیر هجده سال و نگهداری او در بازداشتگاه حتی برای کوتاهترین زمان ممکن مثل یک روز، چه ضربه های وحشتناک روحی و روانی بر کودک وارد می آورد که اثرات منفی آن تا سالها و گاهی تا آخر عمر با فرد همراه خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش نمی داند که محل تربیت کودک مدرسه است نه بازداشتگاه و حتی اگر کودک اشتباهی مرتکب شود (نه جرم) این معلم است که می تواند با روشهای تربیتی و انسانی این اشتباه را اصلاح کند و نه ضابط قضایی.

در واقع وزیر به جای دفاع از ساختار تربیتی مدارس در نقش یک ضابط قضایی ظاهر شده و جایگاه آموزش و پرورش را بی اعتبار کرده است؛ همان آموزش و پرورشی که طبق سند تحول قرار بود دانش آموزان را به شجره طیبه برساند.

انجمن صنفی معلمان فارس ضمن محکوم کردن بازداشت نوجوانان و ورود نیروهای امنیتی به مدارس؛ به سخنان نسنجیده و غیر مسئولانه وزیر به شدت اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه دانش آموزان بازداشتی و عذرخواهی وزیر از جامعه فرهنگیان است. در پایان هشدار می دهیم جامعه فرهنگیان در برابر چنین رفتارهای امنیتی و گفتارهای نسنجیده سکوت نخواهد کرد و مسئول عواقب وخیم این بازداشتها و امنیتی کردن فضای مدارس را شخص وزیر آموزش و پرورش می داند.

منبع

دریافت تصویر بیانیه