بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) پیرامون بازداشت سارا سیاهپور فعال صنفی سرشناس و نیک نام

تشکل صادر کننده:کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

تاریخ صدور: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱

 بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران (تهران) پیرامون بازداشت #سارا_سیاهپور فعال صنفی سرشناس و نیک نام

به نام خداوند جان و خرد

یک هفته از بازداشت فعال صنفی سارا سیاهپور می‌گذرد و شوربختانه پیگیری‌های خانواده و وکیل ایشان نتیجه‌ای در جهت آزادی یا حداقل خبری موثق از این فعال خوش نام_صنفی نداشته است.

سارا سیاهپور صبح چهارشنبه دوم شهریورماه در راه مدرسه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش خانه‌اش، به مکانی نامعلوم منتقل می‌شود و متاسفانه پس از گذشت یک هفته ، از علل بازداشت و نیز محل نگهداری وی اطلاعات دقیقی در دست نیست و این کنشگر صنفی طی چند تماس کوتاه صرفا به اعلام خبر سلامت خودبسنده کرده است.

به گواه تاریخ، فعالان صنفی بارها احضار شده‌اند و هر بار با متانت خاص صنفی، به هر دادگاه ، بازپرسی و یا دفتری که احضار قانونی شده‌اند ، مراجعه و جهت رفع سوءبرداشت‌ها از ارائه توضیحات لازم ابایی نداشته و ندارند. بااین‌حال می‌بینیم نیروهای امنیتی، معلمانِ سرشناس و صادقی چون سارا سیاهپور را در خیابان بازداشت می‌کنند و یا با شگردهای قرون‌وسطایی به خانه‌های فعالان صنفی و مدنی حمله می‌کنند تا نشان دهند، همچنان با ضوابط قانونی و فعالان مدنی سر جنگ دارند.

با همه‌ی اعتراضی که کانون‌های صنفی و بسیاری از احزاب و تشکل‌های مدنی به این شیوه بازداشت‌های غیرقانونی داشته‌اند، نیروهای امنیتی، چون خودسرانی بی‌قانون بر این روش‌های عقب‌افتاده و غیر بشری و خیابانی اصرار می‌ورزند. برداشت غالب فعالان مدنی و صنفی از این رفتارها، حمله به امنیت‌ اجتماعی و هتک حرمت حریم شخصی افراد تلقی می‌شود که در جهت ایجاد و تشدید فضای سرکوب بر جامعه و فعالیت‌های صنفی و مدنی از سوی نهادی‌های قضایی، امنیتی و حاکمیتی است. تجربه تاریخی فعالان ، بر ناکارآمد بودن این روش‌های نامعقول و تاریخ گذشته، صحه می‌گذارد و این روش‌های بازدارنده‌ی امنیتی بیش از آنکه تولیدگر فضای یاس و ترس باشد فعالان صنفی را در مسیر عدالت و برابری استوارتر کرده و خواهد کرد.

#کانون_صنفی_معلمان_ایران_تهران بازداشت کنشگر صادق صنفی بانو سارا سیاهپور را به شدت محکوم و این اقدامات را اخلال در نظم عمومی قلمداد می‌کند و اعلام می دارد که این گونه رفتارها عواقبی جز انزجار عمومی از سیستم قانون‌گریز نخواهد داشت.

#کانون_صنفی_معلمان_ایران بارها و بار دیگر نظام حاکم و دستگاه قضایی آن را به احترام به حقوق شهروندی فرا می‌خواند و با دفاع از فعالیت‌های صنفی و مدنی که برای هر جامعه رو به رشد لازم است، هشدار می‌دهد که تا کار از کار نگذشته، از گسترش اندیشه‌ها و دیدگاه‌های پست و تاریخ گذشته در جامعه دست‌ بردارند و با آزادی سارا سیاهپور، #اسماعیل_عبدی، #محمد_حبیبی، #جعفر_ابراهیمی و #رسول_بداقی و سایر فعالان صنفی و مدنی، از سقوط به سمت خودمحوری و انحطاط بیشتر جلوگیری نمایند و آگاه باشند طوفان خشم مظلومان روزی گریبان ظالم و ظالمان را خواهد گرفت.

#کانون_صنفی_معلمان_ایران_تهران
دهم شهریور ۱۴۰۱

منبع

تصویر بیانیه