بیانیە انجمن صنفی معلمان کوردستان (مریوان) در محکومیت یورش وحشیانه به معلمان و بازنشستگان و تجمع قانونی و مسالمت آمیز در مریوان

تشکل صادر کننده: شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

تاریخ صدور: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

✅ تجمعات سراسری معلمان ایران نسبت به وضعیت نامناسب معیشت معلمان و بازنشستگان و ندای عدالتخواهی در طول سالیان متمادی به صورت کاملا مدنی و مسالمت آمیز و قانونی بنا بر اصل 26 قانون اساسی برگزار شده ولی متاسفانه همچنان مورد بی توجهی حکومت بوده و عملا تصمیماتی عادلانه از طرف حاکمیت اتخاذ نشده است.

امروز 11 اردیبهشت، فرهنگیان مریوان و سروآباد در آستانه عید سعید فطر و روز بزرگداشت معلم، همراه با سراسر کشور همانند تجمعات قبلی قصد تجمع قانونی و مسالمت آمیز در مقابل اداره آموزش و پرورش مریوان را داشتند تا بار دیگر مطالبات خود را در خصوص معیشت عادلانه برای معلمان و بازنشستگان و آموزش رایگان فریاد بزنند.

⛔️ متاسفانه امروز از همان اوایل صبح، نیروهای نظامی و امنیتی در قالب نیروهای انتظامی، اطلاعاتی، ضد شورش، لباس شخصی و نیروهای ویژه نقابدار در حجمی گسترده و چند صد نفری با آرایشی نظامی و جنگی تمامی خیابانها و کوچه های اطراف اداره آموزش و پرورش مریوان را تسخیر کرده و به حضور و عبور فرهنگیان و حتی عابران پیاده مشکوک شده و با حمله و یورش به معلمان و بازنشستگان آنان را با مشت و لگد و باتوم و شوکر، مورد ضرب و شتم و هتاکی و فحاشی قرار دادند. در برخورد وحشیانه و غیر قابل انتظار مامورین گاها ناشناس و نقابدار چندین نفر از همکاران فرهنگی با سر و دست و پای زخمی و با حداکثر فشار و زور فیزیکی دستگیر شده و موبایل و تلفن شخصی دهها همکار فرهنگی به زور و کاملا غیر قانونی، از سوی این مامورین تسخیر و ضبط شدند. لازم به ذکر است تعدادی از همکاران فرهنگی با تهدید و تعهد اجباری به قبول برعهده گرفتن اغتشاش آزاد شده ولی تعداد زیادی تلفن همراه آنان همچنان در تصرف غیرقانونی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی است. همچنین دو عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کوردستان (مریوان) آقای مسعود نیکخواه و اسکندر (سوران) لطفی از شب گذشته با یورش ماموران به منزل شخصی ایشان و ضبط وسایل الکترونیک شخصی آنان، همچنان در مکانی نامعلوم دستگیر و در بازداشت می باشند.

انجمنصنفیمعلمان کوردستان _(مریوان) ضمن محکوم کردن این یورش بر مطالبات قانونی فرهنگیان تاکید داشته و استفاده از زور و برخورد مبتنی ضرب و شتم بی رحمانه و هتاکی و فحاشی نسبت به معلمان، بازنشستگان و بانوان فرهنگی را به شدت محکوم می کند و خواستار آزادی آقایان:

مسعودنیکخواه و #اسکندرلطفی هستیم.

⛔️ یورش و بی حرمتی مامورین نقابدار و لباس شخصی به حدی وقیحانه بود که به زور و کاملا غیرقانونی وارد محوطه اداره آموزش و پرورش شده و با تسخیر اداره آموزش و پرورش، معلمان و همکاران فرهنگی را مورد ضرب و شتم و تهدید و بی احترامی قرار دادند. در این مورد ناکارآمدی و بی مدیریتی، ریاست و حراست آموزش و پرورش مریوان در اهانت و هتاکی به ساحت آموزش و پرورش مریوان غیر قابل قبول و نابخشودنی است.

✅ ما ضمن تشکر و ارج نهادن تعداد زیادی از معلمان و بازنشستگان مریوان و سروآباد در خصوص حضور و همراهی شما با شورای هماهنگی تشکلهای صنفی کشور، همراه شما بر پیگیری مطالبات عدالتخواهانه فرهنگیان بیش از گذشته راسخ و ثابت قدم هستیم و در این راستا خواستار حمایت جامعه فرهنگی سراسر کشور و تشکلهای صنفی هستیم.

⛔️ ما معتقدیم که عامل اصلی ناامنی و بی نظمی امروز شهر مریوان شیوه برخورد نابخردانه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و لباس شخصی ها بوده و شورای تامین شهرستان و شخص فرماندار به عنوان مسئول شورای تامین و نماینده عالی رتبه حاکمیت در مقابل ضرب و شتم و هتاکی به فرهنگیان مسئولیت مستقیم داشته و باید ضمن برخورد قاطع و قانونی با مسببان ناامنی در مقابل اداره آموزش و پرورش از جامعه فرهنگی و آموزش و پرورش به صورت رسمی عذرخواهی نماید.

انجمنصنفیمعلمان کوردستان _(مریوان) به عنوان تشکلی صنفی و قانونی به حاکمیت توصیه می کند به جای برخوردهای خشن، ادعای و سرکوب و دستگیری معلمان و بازنشستگان به مطالبات فرهنگیان که همان مطالبات آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان و دانش آموزان است توجه کند که جزء وظیفه ذاتی و قانونی خود است. به حاکمیت توصیه می شود که بیشتر از این جامعه فرهنگی و فضای عمومی جامعه و آموزش و پرورش را متشنج نکرده و تصمیمات امنیتی و نظامی را جایگزین تصمیمات سیاسی و مدیریتی قانونی نکند.

✅ انجمن صنفی معلمان کوردستان (مریوان)
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

منبع

تصویر بیانیه