بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در محکومیت برخوردهای غیرفرهنگی و غیرانسانی با دانش‌آموزان

نهاد صادر کننده: کانون صنفی معلمان ایران ( تهران)

تاریخ صدور:۲۵ فروردین ۱۴۰۱

به نام خداوند جان و خرد 

پخش تصاویری از برخوردهای زشت و مشمئز کننده یکی از فرهنگیان با دانش آموزان یک مدرسه ، واکنش های گسترده ای را در شبکه های اجتماعی در  محکومیت چنین رفتارهایی ایجاد کرده است.

معلمان هم به صورت گسترده در کنار سایر هموطنان به درستی نسبت به چنین اقدامات غیر فرهنگی واکنش نشان داده و محکوم کرده اند.

📌 در همین راستا کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) لازم می داند نکاتی را خطاب به هموطنان عزیز و جامعه فرهنگیان متذکر شود:

🔺 یک. حفظ حقوق دانش آموزان به عنوان کودک در محیط آموزشی از اصول بنیادین حقوق بشر است که، بر اساس کنوانسیون حقوق کودک، هرگونه آسیب روانی، جسمی و شخصیتی مصداق مشخصی  از نقض حقوق بشر محسوب می شود. لذا رعایت این حقوق بنیادین وظیفه ای همگانی است.

🔺 دو. مشکلات آموزشی و پرورشی در مدارس ایران بیش از هرچیز ناشی ساختار معیوب آموزشی و غیر مدرن حاکم بر آموزش و پرورش ایران است. این ساختار ایدئولوژیک همواره مورد نقد جدی تشکل‌های صنفی فرهنگیان بوده است. ساختاری که در آن رعایت حقوق انسانی و شهروندی جایی ندارد و با فرصت طلبی، مسئولیت مشکلات پیش آمده این چنینی را بر عهده نمی گیرد. تا زمانیکه تحول بنیادینی در چنین ساختاری صورت نگیرد، همواره شاهد نقض حقوق بنیادین دانش آموزان و معلمان خواهیم بود.

🔺 سه. مسئولیت و رسالت معلمان به عنوان پرورش دهنده نسل های آینده این سرزمین ایجاب می کند که در رعایت حقوق دانش آموزان و آگاه سازی در این زمینه پیشتاز باشند. مراقبت از اعتبار جامعه دلسوز و زحمت کش فرهنگیان یکی از وظایف صنفی ماست و در این زمینه لازم است مراقبت بیشتری انجام دهیم . ارتباط هر چه بیشتر با اولیا دانش آموزان و درگیر کردن خانواده ها در مسائل تربیتی و انضباطی در مدارس می تواند به عنوان راه حلی برای جلوگیری از بروز چنین رفتارهای زشتی موثر باشد.

📌 کانون صنفی معلمان ایران ( تهران) ضمن محکومیت مجدد رفتارهای غیر فرهنگی با دانش آموزان و بویژه رفتار غیر انسانی اخیر ، خواستار برخورد جدی با فرد خاطی شده و یادآوری می کند که مشکل اصلی بروز چنین حوادثی در ساختار معیوب آموزشی ایران است و بدون تحول در چنین ساختاری، متاسفانه در آینده همچنان شاهد تکرار موارد مشابه خواهیم بود.

منبع

تصویر بیانیه