بیانیه کانون صنفی فرهنگیان گیلان در محکومیت سرکوب ها و بازداشت های روز معلم

تشکل صادر کننده: کانون صنفی فرهنگیان گیلان

تاریخ صدور: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

به نام خداوند جان و خرد

در روزهای اخیر شاهد حوادثی غمبار در آستانه روز معلم بودیم که با هیچ معیار و منطقی این حجم از بی حرمتی به ساحت معلم در پیش بینی هیچ محللی نمی گنجید.
اینکه در سحرگاهان به خانه معلمان کنشگر هجوم آورده شود و درب خانه و شیشه را بشکنند تا معلمی کنشگر را دستگیر کنند، حاوی چه دستاورد سترگی برای طراحان این سرکوب خواهد بود؟ حتی اگر آنها فقط منافع خود را لحاظ کرده باشند.
صبح روز دهم اردیبهشت نیروهای سرکوبگر با یورش به منزل چهار تن از خوشنام ترین و وفادارترین کنشگران صنفی آقایان #رسولبداقی، #محمدحبیبی، #جعفرابراهیمی و #علی‌اکبرباغانی آنان را دستگیر و روانه زندان کردند. ماجرا به اینجا ختم نشد طراحان سرکوب به خیال اینکه با دستگیری چند نفر از فعالان از شهرهای مختلف مانع تجمع خواهند شد، حدود حوالی ۴ تا هفت صبح به منزل آقایان #اسکندرلطفی (سخنگوی شورای هماهنگی) #مسعودنیکخواه ( مریوان) #صلاحسورخی (سقز) و #رضامسلمی (همدان) نیز یورش بردند تا پروژه تعطیلی تجمع یازدهم اردیبهشت با استفاده حداکثری از تئوری النصر بالرعب را رقم بزنند و در آستانه روز معلم نشان دهند که صحبت از کرامت معلمان در این جامعه شعاری بیش نیست.
در این میان چند تن از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان نیز به نهادهای امنیتی احضار شدند و هدف این احضارها لغو تجمع ۱۱ اردیبهشت بود که اعضای هیئت مدیره برگزاری تجمع را حق عموم مردم و از جمله معلمان مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی دانستند و بر برگزاری آن طبق روال همیشگی تاکید کردند.
با همه تهدیدها و سرکوب ها معلمان کشور روز یازدهم اردیبهشت یک بار دیگر مطابق اصل ۲۷قانون اساسی خیابان را برای فریاد زدن مطالبات قانونی خود برگزیدند ولی تقریبا در اکثر نقاط کشور با گسیل کردن نیروهای انتظامی و امنیتی عزم تعطیل کردن تجمع را در پیش گرفتند اما در نهایت این تجمعات مثل همیشه در سراسر کشور منطقی و معلمانه برگزار شد. گرچه متاسفانه در این میان همکارانی چون علی حاجی(جلفا) و آقایان محسن عمرانی، محمود ملاکی، دکتر امانی فر و حاجب (بوشهر)، منصوره عرفانیان(مشهد)، دکتر محمودی(الیگودرز) و برخی دیگر از کنشگران صنفی در روز تجمع دستگیر شدند.
در گیلان هم متاسفانه در روز یازدهم درب اداره کل آموزش و پرورش را به روی معلمان بستند و با حضور نیروهای امنیتی و انتظامی و مستقر کردن ون ها در آستانه روز معلم صحنه نامبارکی از هتک حرمت به ساحت معلمی را رقم زدند.
کانون صنفی فرهنگیان گیلان ضمن محکوم کردن اقدامات حرمت ستیزانه و معلم ستیزانه با جامعه معلمان آن هم در آستانه روز معلم، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط معلمان زندانی است کانون صنفی فرهنگیان گیلان هشدار می دهد برخوردهای قهری با جامعه و کنشگران صنفی و مدنی مسلماََ موجب خاموشی صدای معترضان نخواهد شد.
صدای معلمان صدای نظیف و آوای لطیف جامعه و پژواک حق طلبانه همه رسولان عدالت خواه است. نشنیدن این صدا و سرکوب و زندانی کردن معلمان و فعالان صنفی و مدنی عواقب سخت و خسارتباری خواهد داشت.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

منبع

تصویر بیانیه