بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در خصوص سالگرد سرکوب معلمان و دستگیری دو معلم فرانسوی

تشکل صادر کننده: شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

تاریخ صدور: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

به نام خداوند جان و‌خرد

معلمان شجاع و آگاه، دانش آموزان گرامی و مردم شریف ایران!

سال گذشته در چنین روزهایی با حمله  سراسری نیروهای امنیتی صدها معلمی که به وضعیت کنونی ساختار آموزشی معترض بودند دستگیر شدند. سپس با پرونده‌سازی‌های نهادهای امنیتی و همدستی دستگاه قضایی احکام سنگینی علیه بسیاری از آنان صادر شد.

در ادامه با سناریوسازی‌های نخ‌نما و تکراری نهادهای امنیتی تلاش کردند تا فعالیت‌های معلمان را به برنامه‌های دیگر دولت‌های جهان منتسب کنند و از این راه سرکوب‌های بی‌شرمانه معترضان را دامن زنند.

تشکل‌های صنفی معلمان در تمامی دوران فعالیت خود نشان داده‌اند که مستقل از جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی و تنها در پی تغییر و اصلاح ساختار معیوب و بیمار نظام آموزشی هستند. در این راستا معلمان همیشه در برابر سیطره ایدیولوژیک حاکمیت بر آموزش به‌درستی موضع‌گیری کرده‌ و خواهند کرد.

ارتباطات بین‌المللی فعالین صنفی و تشکل‌های معمان ایران با تشکل‌های مستقل معلمان دیگر کشورها امری کاملا معمول و پذیرفته شده در سراسر کشورهای آزاد جهان است. این ارتباطات و استفاده از تجارب تشکل‌ها و فعالین کشورهای گوناگون امری بسیار سازنده و ضروری است. بدیهی است که این ارتباطات کم‌ترین ربطی به حکومت‌ها و دولت‌ها در هیچ کجای جهان ندارد.

در همین رابطه سال گذشته خانم سیسل کوهلر و همسر ایشان آقای ژاک پاریس، نمایندگان بین‌الملل سندیکای معلمان فرانسه (fo) در سفری توریستی به ایران با جمعی از معلمان دیداری کاملا دوستانه و غیر رسمی داشتند. این دو معلم فرانسوی که با ویزای توریستی و با مجوز وزارت خارجه به ایران سفر کرده بودند؛ بعد از دیدار با معلمان و جمعی از فعالین کارگری بازداشت شده و از آن تاریخ تا امروز در بند امنیتی ۲۰۹ بازداشت هستند. در اقدامی بی‌شرمانه و غیرقانونی صداوسیما در همدستی با نیروهای امنیتی در یک برنامه‌ی تلویزیونی، اعترافات اجباری این دو معلم فرانسوی را منتشر کرد.
بر همه عیان است که اعترافات تلویزیونی هیچ‌گاه وجاهت قانونی نداشته و نخواهد داشت و در این مورد هم، بنا به سابقه فعالیت سندیکایی این دو معلم و مجوز نهادهای امنیتی برای سفر آنان به کشور، هر آنچه که در اعترافات اجباری گفته‌ می‌شود کذب محض است و کم‌ترین قرابتی با واقعیت ندارد.

نیروهای امنیتی عجولانه و قبل از بازجویی معلمان و کارگران دستگیر شده و تفهیم اتهام آنان، در یک اقدام غیرقانونی در همان روزهای اول دستگیری، با ساخت یک کلیپ، تلاش کردند که اعتراضات معلمان را به برنامه‌ریزی‌های این دو معلم فرانسوی و دولت فرانسه نسبت دهند و در ادامه و بعد از گذشت شش ماه دوباره با کلیپی جدید تلاش کردند که خیزش مردمی در شهریور ماه را هم به هدایت این دو معلم نسبت دهند.

اینک، همه می‌دانند که این داستان‌سرایی‌ها پرداخته ذهن سناریونویسان نهادهای امنیتی است.

اگرچه مردم ایران و جامعه معلمان به‌دقت مسایل را رصد می‌کنند و مرعوب چنین سناریوهای کذب نشده و نمی‌شوند، اما لازم است تاکید شود که جنبش اعتراضی معلمان ریشه در ناتوانی حاکمیت برای حل بنیادی مسایل آموزشی دارد.

حاکمیت به جای پرداختن به ویرانه‌های ساختار آموزشی، با زبان سرکوب، اخراج، بازداشت و پرونده‌سازی اعتراضات حق‌طلبانه معلمان را پاسخ می‌دهد.

معلمان ایران ضمن همبستگی با سایر معلمان حق‌طلب در سراسر دنیا در برابر کالایی‌سازی و پولی‌سازی آموزش مبارزه می‌کنند.
ما معلمان برای معیشت شایسته و حل مسایل ریز و کلان آموزش در برابر بی‌تدبیرهای حاکمیت مقاومت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که آموزش عمومی، این حق سلب ناشدنی تمامی شهروندان را به یک امتیاز ویژه در انحصار طبقات فرادست تبدیل کند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، به نمایندگی از بخش بزرگی از جامعه معلمان کشور، تاکید دارد که معلمان ایران نه تنها به هیچ یک از قدرت‌های جهانی در حل مسایل خود توهم ندارند بلکه رویکرد این قدرت‌ها را بخشی از ماشین سرکوبی تلقی می‌کند که دیکتاتوری‌ها را به سرکوب تمام‌قد نیروهای معترض مستقل سوق می‌دهد، اگر چه تلاش کرده‌اند با بیانیه‌ها و اعلان‌ها ریاکارانه، غیر آن را به مردم نشان بدهند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۲۴اردیهشت ۱۴۰۲

منبع

تصویر بیانیه