بیانیه انجمن صنفی معلمان کرمانشاه در مورد ضرورت درمان تخصصی جعفر ابراهیمی

تشکل صادر کننده: انجمن صنفی معلمان کرمانشاه

تاریخ صدور: ۱۶ شهریور ۱۴۰۲

بیانیه انجمن صنفی معلمان کرمانشاه در مورد ضرورت درمان تخصصی جعفر ابراهیمی

به نام خداوند جان و خرد

گـر ایمن کنی مردمان را به داد //خود، ایمن بخسبی و از داد، شاد

جعفر ابراهیمی، کنشگر صنفی و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، که همواره پیگیر محروم نماندن کودکان از حق آموزش بوده است، در بهار ۱۴۰۱ بازداشت و در «اوین» زندانی شد اما مدتی است به دلیل حاد شدن بیماری گوارشی و دیابت او و فقدان دسترسی به پزشک متخصص و داروی لازم، در شرایط وخیمی به سر می‌برد.

صرف نظر از اتهامات ایشان که تحلیل آن، مقالی و مجالی دیگر می طلبد، حکم وی از طرف دستگاه قضا،« تحمل زندان است و بس.

در واقع، مقام قضایی به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری، در رای صادره، بر آن نبوده است که تنگنای درمانی و دارویی بر محکوم علیه، تحمیل شود و جانش دستخوش رفتارهایی گردد که با منشورها و مولفه‌های قانونی، تعارض و منافات دارد. از آنجا که سازمان زندان‌ها بخشی ازساختار دستکاه قضاست، این پارادکس عملکردی ناشی از چیست؟

در ماده ۶۴ منشور حقوق شهروندی، تصریح شده است: زندانیان حق دارند از حقوقی مانند: تغذیه مناسب، پوشاک، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و … بهره‌مند باشند.

از طرفی، دادگستری حوزه این مقوله، نیک آگاه است که وفق اصل ۱۵۶ قانون اساسی، وظایف خطیری بر عهده دارد. از جمله: پشتیبانی از حقوق فردی، تحقق بخشیدن به عدالت، احیای حقوق عامه، کشف جرم، مجازات مجرمین، اقدام لازم جهت جلوگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین.

پرسش:
دادگستری استان تهران چه میزان به تعهدات و مسئولیت‌های ذاتی و قانونی مزبور در خصوص جعفر ابراهیمی پایبند بوده است؟

در هرحال، شرایط سخت بیماری این معلم زندانی، اقتضا می کند برای مداوای تخصصی و موثر، مدتی خارج از زندان، تحت معالجه جدی باشد.

از طرفی، امکان اعطای مرخصی با اخذ ضمانت‌های لازم نیز در قانون پیش‌بینی شده است. پس دادگستری تهران با اختیاراتی که دارد، با تصمیماتی که اتخاذ می‌کند، مسئول حفظ سلامتی و جان جعفر ابراهیمی است

اگر مقامات ذیصلاح در این زمینه، اقدام بموقع و موثر انجام ندهند، هم عامدانه یا غیرعامدانه، قانون و ظرفیت‌های آن را حقیر جلوه داده‌اند، هم جان انسانی را بازیچه تصمیمات ناصواب خود قرار نموده‌اند و هم عملا زمینه اعتراضات معلمان به چنین رفتاری را فراهم کرده‌اند.

انجمن صنفی معلمان کرمانشاه، هرگونه قصور در این زمینه را در راستای ایجاد بحران در جامعه تلقی می‌کند و از مراجع ذیصلاح می‌خواهد در خصوص این معلم زندانی به قانون تمکین کنند و زمینه درمان تخصصی و بموقع ایشان را فراهم نمایند.

انجمن صنفی معلمان کرمانشاه
شانزدهم شهریور ۱۴۰۲

منبع

تصویر بیانیه