بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج و کلاترزان – دیواندرە- مریوان و سروآباد – سقز و زیویه) در محکومیت تداوم بازداشت سلیمان عبدی معلم سقزی

تشکل صادر کننده: انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج و کلاترزان – دیواندرە- مریوان و سروآباد – سقز و زیویه)

تاریخ صدور: ۹ فروردین ۱۴۰۲


  هنوز اشک شوق‌مان برای آزادی همکاران عضو انجمن صنفی معلمان کوردستان/ سنندج از زندان پاک نشدە بود کە خبر بازداشت کاک #سلیمان_عبدی  معلم خوش‌نام سقزی و از فعالان صنفی باسابقه این شهر،  فرهنگیان و افکار عمومی را در بهت و نگرانی فرو برد. خبر بسیار تلخ بود و همه ما را نه فقط نگران بلکه خشمگین کرد، خشم از این همه عداوت و بی‌حرمتی به معلمان این مملکت!!
    سلیمان عبدی معلمی است که فراتر از وظایف رسمی معلمی، تمام زندگی خود را وقف اعتلای آموزش و پرورش و خدمت به فرزندان این مملکت، مطالبات فرهنگیان، زلزله‌زدگان و مصیب‌زده‌های حوادث گوناگون کرده است. در مقابل، او هیچ وقت چیزی برای خود نخواسته، بلکه تنها مطالبه وی از حاکمان “پایبندی آنان به قانون” بوده است. به راستی نمی‌دانیم متولیان امر از بازداشت معلمی اینچنین دلسوز، مهربان و محبوب آنهم در آستانە نوروز چه هدفی را دنبال می‌کنند؟! اما اگر این اقدام به قصد تضعیف فعالیت‌های صنفی و جریان مطالبه‌گری معلمان انجام گرفته است، عبث بودن آن از هم‌اکنون نمایان است چرا که کاک #سلیمان_عبدی و جامعه معلمان هرگز از راه حقی که در پیش‌گرفته‌اند بازنگشتە و این حجم از ستم‌ و تبعیض‌ عریان را طبیعی و عادی نمی‌دانند و در برابر آن سکوت نکردە و نخواهندکرد. ما بارها به دستگاه قضا و نیروهای امنیتی اعلام کرده‌ایم که اگر دغدغه امنیت دارید بانیان و ریشه‌های ناامنی را تعقیب کنید نه معلمان شجاع و باشرفی که بی‌هیچ مزد و منتی جان و مال خود را وقف مبارزه با ناکارآمدی و فساد کرده‌اند! ولی افسوس که آنها بر پیمودن این راه بی‌حاصل اصرار دارند.
    به هیچ روی نمی‌توان این پرسش را از اذهان جامعه معلمان و افکار عمومی زدود که نیروهای امنیتی و قضایی چه اقدامی برای شناسایی و محاکمه مسببین مسموم‌سازی دانش‌آموزان انجام داده‌اند؟! یا در برخورد با مسئولان آموزش و پرورش کردستان که هر بار با بستن درب ورودی اداره، یک تجمع آرام و صنفی را به تنش و خشونت می‌کشند و هزینه‌ها را بالا می‌برند چه برخوردی داشته‌اند؟! اخیرا هم پس از سالها وعده و وعید و جنگ روانی و رسانه‌ای علیه معلمان برای اجرای رتبه‌بندی، نه تنها معوقات آن پرداخت نشده بلکه تکلیف رتبه‌ها و احکام نامعلوم و حتی سرنوشت خود رتبه‌بندی هم در ابهام قرار گرفته است؛ چیزی که سبب رسوایی جدیدی برای آ.پ و سازمان برنامه و بودجه شد و حقوق اسفند معلمان نوشداروی بعد از مرگ سهراب شد. حال باید این نیروها مجدداً به این پرسش بیندیشند که چاره کار در دستگیری و بازداشت عاملین اینگونه فجایع است یا زندانی نمودن معلمان پاک و باشرافتی چون #سلیمان_عبدی؟
    انتظار به‌حق ما این‌ است روال مثبت و سازنده‌ای که در جریان آزادی همکاران سنندج شروع شده بود تداوم یابد و به زودی شاهد آزادی کاک سلیمان و بازگشت او به محفل گرم خانواده و دوستان باشیم. همزمان همدلی و همراهی خود را با خانواده جناب عبدی، جامعە معلمان، دانش‌آموزان و مردم استان اعلام می‌داریم و هشدار می‌دهیم در صورت ادامه بازداشت و پروندە سازی برای #سلیمان_عبدی ، جامعە فرهنگیان از تمام ظرفیتهای موجود و کنشهای خود استفادە کردە، عواقب و مسئولیت آن متوجە مسئولان، آمران و عاملان بازداشت #سلیمان_عبدی خواهد بود.

انجمن صنفی معلمان کردستان
(سنندج و کلاترزان – دیواندره – مریوان و سروآباد – سقز و زیویه) ۱۴۰۲/۱/۹

منبع

تصویر بیانیه