بیانیه‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان(مریوان و سروآباد) درمورد مهسا امینی

تشکل صادر کننده: کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

تاریخ صدور: ۲۶ شهریور ۱۴۰۱

مردم شریف ایران، هموطنان و فرهنگیان
 گرامی

مرگ ژینا (مهسا) امینی یادآور هزاران باره رنج‌های زن ایرانی است. این مرگ دهشتناک یادآور بیش از چهار دهه تحقیر و به حاشیه‌راندن و بیرون راندن زن ایرانی از جهان‌زیست واقعی اوست،
یادآور ماشین‌های پاترول و گشت‌های کمیته‌های انقلاب اسلامی است که از روزهای اول انقلاب ساخت یک سیستم ایدئولوژیک بر مبنای حذف زن و اعمال سیاست بر بدن وی را نوید می‌داد. یادآور سیمای جوان صورت‌نتراشیده‌ای است که زن ایرانی را کتک‌کاری کرده و با تحقیرش ندای زن‌ستیزی و تجربه نوین دولت ایدئولوژیک را با صدای گوش‌خراشش نوید می‌داد، یادآور فرار زنان ایرانی از دست نیروهای کمیته، یادآور فریادهای نشنیده‌ی وی، یادآور تراشیدن موی زنان و بر باد دادن آبروی زنان و مادران باوقار وطن در سایه‌سار دولت ایدئولوژیک است.

علل مرگ ژینا (مهسا) امینی را در باید در یک ساختار نامنعطف کلان ایدئولوژک جست. ساختاری که به شدت در برابر موج دموکراسی‌خواهی و دموکراسی‌طلبی جهانی مقاومت می‌کند. اندیشمندان قرن بیست‌ویکم را گذار قطعی به دموکراسی و پیدایی دموکراسی جهانی می‌دانند. ساختار ایدئولوژیک انقلابی ایران از همان ابتدا با ارجاع به سنت و هنجارهای تحمیلی در صدد برپایی ساختار هنجارین نوین بود، ساختاری که در پی تولید انسان متعهد و مطیع و وفادار به ارزش‌های انقلابی بود. این ساختار از همان ابتدا تلاش کرده با به کارگیری رویه‌ای غیردموکراتیک به تهذیب اخلاقی و هنجاری شهروندان بر اساس سیستم هنجارین خودساخته پرداخته و زمینه ورود آنها را به بهشت موهوم خود فراهم کند. این سیستم مجدانه خواستار همبستگی نوین اجتماعی از طریق تحمیل هنجارهای اجباری، ناعادلانه و حذف اراده کنشگران در انتخاب سبک زندگی و هنجاری خود می‌باشد.
مسؤلان مملکتی با فاجعه‌بار خواندن سبک زندگی و هنجاری زنان متمدن ایرانی و جریحه‌دار کردن احساسات مذهبی (و سردادن ندای وااسفا که اسلام در خطر است) در تلاش هستند تا بر ناکارآمدی اجرایی و مدیریتی کشور سرپوش گذاشته و زمینه تداوم و سرکوب زنان را فراهم کنند، غافل از اینکه جامعه مدنی نیرومند ایرانی با تولید و تزریق انگاره‌های دموکراتیک به ساخت شناختی انسان ایرانی، مانع از پیشبرد این رویه‌ی غیر دموکراتیک در بهنجار‌سازی رسمی و توده‌ای کردن جامعه ایرانی است. شکاف‌ عمیق میان نظام هنجارین دولتی و کردارهای غیر رسمی بیانگر عمق شکست تلاش‌های دولت ایدئولوژیک در عصر جهانی‌شدن دموکراسی است.
سیاست‌زدایی از جهان‌زیست انسان ایرانی با تمرکز بر مسایل حاشیه‌ای همچون حجاب اجباری و انحراف ذهنیت کنشگر ایرانی از پرداختن برناکارآمدی و فساد سیستمیک، به رویه‌ای نخ‌نما بدل شده و پشت پرده این رویدادها در کوتاهترین زمان ممکن آشکار می‌شود. کنشگر ایرانی دیگر مرگ هموطن خود را به دست بانیان امر به معروف و نهی از منکری که قابلیت کنترل رفتاری و هنجاری فرزندان خود را نداشته و هر روزه اخبار و رویدادهای سبک زندگی نامتعارف آنها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، برنمی‌تابد. کنشگر ایرانی دریافته است که سیاست‌های قرون وسطایی اجباری سبک زندگی ایدئولوژیک صرفا تضمین‌کننده منافع غارتگران و فراهم کردن زمینه بازتولید بیدادگری و توده‌ای کردن جامعه است.
ملت فهیم ایران، دیگر روایت‌گری دستگاه ایدئولوژیک رسانه ملی از فجایع را نمی‌پذیرد. دستگاهی که با بازنمایی تقدیس شده سیستم، مجال هر نقدی را از انسان ایرانی گرفته و در هر فاجعه‌ای با دستپاچگی و عجله دست به کار شده گرفته و با تولید تصاویر جعلی به تطهیر عاملان قتل و تحقیر شعور ملت می‌پردازد، ملت ایران دیگر روایت‌گری رسانه ملی را به هیچ وجهنمی‌پذیرند و دروغ‌انگاری آن به یک پیش‌فرض ذهنی بدل شده است.
انجمن صنفی معلمان کردستان(مریوان و سروآباد) فاجعه و تراژدی قتل ژینا (مهسا) امینی را به شدت محکوم کرده و به خانواده ایشان و تمام زنان داغدیده‌ی ایران تسلیت می‌گوید. ما از ملت ایران می‌خواهیم در مقابل پروژه زن‌ستیزی و سبک زندگی اجباری از موضع انفعالی خارج شده و با به چالش کشیدن نظری و عملی این رویه، زمینه تغییرات بنیادی در ساختارهای فرهنگی/
اجتماعی را فراهم کنند

انجمن صنفی معلمان کردستان مریوان و سروآباد
شهریور ماه ۱۴۰۱

منبع

تصویر بیانیه